Mys i bokaffärer och nya pods


Middagen igår blev lyckad. J gav den mvg i betyg och det kommer vara någonting jag verkligen kommer att göra om igen. Supergott blev det verkligen. Kul!

Nu sitter jag här i soffan igen i mitt lilla hörn. Datorn i knät och tv.n är igång i bakgrunden. Efter min kopp te ska jag göra mig iordning för att bege mig en sväng in till Stockholm idag. Ska titta in i en bokaffär jag såg förra veckan som vi åkte förbi och lär nog även bli en sväng in på akademibokhandeln och sedan blir det lite fler pods till vår nya kärlek som flyttade in i lägenheten i lördags :)


Soo I'll see you later.



En rosa liten dröm


Sockersöt dröm
Skulle inte denna sockersöta leksak och hjälpreda vara någonting i sitt hem!?

Bild lånad från Emelie's blogg.

Jag är med och hoppas hos Emelie att denna kommer
flytta in i min trista och gråa vardag :)



Middag


Idag ska jag bjuda J på middag när han kommer hem från jobbet. Igår fick han köttfärsfylldpaprika med dippsås. Idag skall han få mina hemlagade piroger med grekisk sallad :]


Recept
[blir ca 6-8 st piroger och sallad brevid]

Degen:
½ paket jäst
80g margarin
2 st äggvitor [spara gulan till senare]
2½-3dl mjölk
2 krm salt
5½ - 6dl vetemjöl [för en lite nyttigare deg använd fullkornsmjöl, grahamsmjöl eller liknande]

Fyllning:
300g köttfärs
25g skivade champinjoner
50g matpure
25g bambuskott
3-4dl ångade wokgrönsaker
4-5dl ris
kryddor [jag hade lite köttfärskrydda, vitlökspulver, salt och peppar]

Sallad:
1st grön paprika
200g fetaost
15 - 20st svarta oliver
2-300g gurka
½ rödlök
2-3 tomater
oregano


Till fyllningen av pirogerna kan du använda dig av det du vill ha. Ta lite av varje du har i skafferiet och kylen bara. Det samma gäller salladen. Finns inget som hindrar ens fantasi att flöda.



Smält margarinet, tillsätt mjölken till fingervarm temperatur. Smula ner jästen och rör ut den i spadet. Tillsätt nu salt, äggvitorna och mjölet. Knåda till en del och låt sedan jäsa i ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 225grader medans de jäser.

Under jästiden, gör klart fyllningen.
Koka riset samt ångkoka grönsakerna. Medans detta görs bryn köttfärsen. Tillsätt sedan de skivade champinjonerna och bambuskotten. Krydda blandningen med det du föredrar. Häll i matpuren och låt koka upp någon minut. Blanda sedan i de grovhackade grönsakerna och riset.

När degen har jäst klart. Dela upp den i 6-8st delar och kavla ut den så de är ca 15cm i diameter. Lägg i lagom stora portioner av köttblandningen på mitten av degen och toppa eventuellt med lite ost. Vik sedan över degen och skär bort överflödig deg. Stäng igen pirogen genom att platta till kanterna med en gaffel.
Pensla på äggula och krydda med exempelvis oregano och kummin. Lägg dem på en plåt och in i ugnen i ca 13-15 minuter.

Under tillagningstiden i ugnen, gör klart salladen.
Hacka paprikan i störra strimlor, likaså gurkan. Skär tomaterna i mindra klyftor och skär rödlöken grovt. Lägg allt i en skål och tillsätt oliverna samt smula ner stora delar av fetaosten. Krydda med oregano.


KLART!
Ät och njut av en god middag.



Grattis till mig!


Och alla andra små Michaela[elor] där ute i världen. Idag är det vår dag - Michaela namsdagen. Hade helst glömt bort det tills alla sms började droppa in på mobilen med gratulationer. Tack alla, ni är för söta som kommer ihåg.


Dock en lite jobbig dag kommer det bli för min del. Detta är nämligen den dag på året som min morfar alltid kom ihåg. Han hade stor koll på alla namsdagar och just denna dag så kunde jag med STOR säkerhet veta att han skulle ringa. Jag saknar ditt samtal morfar. Jag saknar dig!


Blixt, åska - eller?


Sitter här i mitt vardagsrum med J, datorn är placerad i knät, tv.n är på och regnet slår mot fönstret. Jag har det hur mysigt som helst när ett blått sken drar förbi utanför fönstret. Jag och J titta på varandra och ord utbrast i kör "Vad var det?". Ingen av oss förstod någonting och en sekund senare smäller det till ovanför huvudet på oss.
Alla kablar drogs ur väggarna och rummet blev helt svart. 8 grader är det ute och åskan smäller till!?
- Eller var det verkligen åska?

Vattendropparna slutade slå mot fönstret och allt var över på mindre än en minut. Detta var då det konstigaste jag varit med om.


Sitter här nu 5 minuter efter jag såg det blåa skenet utanför vardagsrumsfönstret som om ingenting har hänt. Är redan tillbaka i "den vanliga vardagskvällen" precis som vanligt. Bara en sak är annorlunda - jag fick någonting konstigt att skriva om.



Svar på era frågor


Har nu under den senaste veckan [när jag varit helt inaktiv från denna blogg] fått en hel del frågor från er kära läsare. Tänkte att jag nu skulle avsitta lite tid och svara på dessa genom detta inlägg - så här kommer nu svaren:




Såg att du heter Michaela, vart kommer då namnet Ellada ifrån?
Ellada betyder Grekland på Grekiska och därav har jag fått det "namnet" till bloggen. Det är ingen hemlighet att jag dyrkar Grekland och allt vad det landet har att komma med. Det blåvita landskapet, maten, kulturen, människorna ja allt.


Jätte fin bild på dig i menyn. Har du inga fler på dig själv?
Först och främst, tack så jätte mycket. Värmer att få höra sådana ord. Jag har letat upp några äldre bilder på mig själv i datorn nu som kommer här nedan. Tyvärr har jag inte så många nya då jag varit med bakom kameran än framför under den senaste perioden.




Från vilket land kommer du?
Detta är en fråga jag har fått av flera av mina läsare och här kommer ert förvånande svar - jag är faktiskt helsvensk. Nu ska jag inte påstå att jag känner mig jätte stolt över detta, för det är jag dessvärre inte. Ingenting emot Sverige men jag min kärlek till världen och speciellt Grekland gör att jag känner mig inte så hemma just här..


Varför stanna kvar i Sverige om du egentligen inte vill?
Det kan man då fråga sig. Jag hade tänkt dra ut i världen så fort jag tagit studenten men livet ville andra saker då. Jag hade ett jobb och precis flyttat hemifrån så livet ville inte att jag skulle ut just då. Har velat ge mitt förhållande med J en chans att bli riktigt stark först innan jag åker ut i världen under lite längre perioder, så vi vet att vi har varandra och klarar av det. Nu till våren blir det antingen en reseledarutbildning i Spanien under en månads längd eller en sväng hem till Grekland - Rhodos och jobba lite där på obestämd tid.


Har du någon tatuering?
På min vänstra handled har jag skrivit Ellada med de grekiska symbolerna, som jag gjorde sommaren 08. Sitter just nu och skissar väldigt mycket på min nästa tatuering som förhoppningsvis kommer att ske någon gång runt årsskiftet.


Vad kostar din kamera? Har du några bilder som visar landskap, porträtt och makro?
Använder mig av en Nikon D60 - precis som så många andra gör, och jag tycker den helt klart är värd priset man får ge. Den är lättlärd och skapar bra bilder. Jag köpte den för 4.999kr i mars 09 med 18-55/3,5-5,6 VR objektiv.


Från vänster till höger; lanskap, porträtt & makro.



När du redigerar dina bilder, vad använder du då för program?
Photoshop CS4 och även elements är de som jag använder mig utav till mina redigeringar av bilder.



"bloggtorka"


Nu är det över en hel vecka sedan jag uppdaterade denna kära lilla sida och detta beror helt enkelt på att jag har haft en skvett av den så kallade "bloggtorkan" och ber jag om ursäkt om detta. Men nog om det, nu ska jag se till att ta tag i detta igen och uppdatera lite oftare är en gång per vecka :)




Fredagen den 18.e


Godmorgon på er, solen skiner och det är fredag. kan det bli mycket bättre än såhär?
Somnade ganska så sent igårkväll med datorn i knät. Vet inte vad det är med mig, jag har kännt mig helt död hela veckan och det är ingen som helst anledning. Jag antar att jag börjar bli gammal :/

Idag skall jag göra:
•· Promenix i det fina vädret
•· En glass i hamnen?
•· Lunch och mys hos mormor
•· Ut runt ringvägen och fota min gravida lillasyster [ska försöka mig på att ta lite olika sorters bilder, i olika vinklar och ljusnivåer] om hon tillåter så kanske jag lägger upp några bilder efter dagens fotografering.


Men jag tror att jag får börja med att kolla klart på "vakna med the voice". Måste ju se om Kissie är lika skruvad i verkligheten som i sin blogg. Sedan skall jag stoppa i min någonting i magen, hoppa in i duschen och göra mig iordning för dagens bravader.. Ikväll blir det filmmys framför tv.n med familjen :)



Avundsjuk


Måste bra säga att jag är AVUNDSJUK som fan just nu!

Jerry var med i någon sorts tävling [tydligen], han kommer nämligen inte ihåg det alls - men iallafall, idag fick han hem en avi att hämta ut och jo fan hade han vunnit en kamera. vattenkamera dessutom. är arg. avundsjuk och förbannad! Vill ju också. varför aldrig jag för?

Aya, han fick en rosa iallafall. haha. rätt åt honom. kan han ha. av grön, svart, blå och rosa så fick han just den mest tjejiga. Bra! den kommer jag testa någon dag framöver. ska ner i akvariet och testa :) lägger upp lite bilder imorgon.



0498248012 - SVARA INTE


Det ringde precis uppe i mitt sovrum här hemma hos mamma och pappa. Jag gick upp men hann inte svara - och tur det! Kände inte igen nummret så jag gick ner igen för att kolla upp det. Trodde det möjligtvis kunde vara ett viktigt samtal jag precis missat.

Jag sökte på både hitta och eniro men fann inget lyckat svar så jag googlade lite om kom in på denna blogg. Det visade sig vara ett samtal jag mer än gärna missade med ett leende på läpparna. Detta var nämnligen vad jag fick läsa;

- - - - -
"0498248012, SVARA ABSOLUT INTE PÅ DET NUMRET OCH OM NI GÖRA DET TRYCK INTE 9!
Det är sånnadär personer som lurar dom säger typ du har vunnit en gratis kryssning bla bla bla till carribien för att få erbjudandet tryck 9 fast det inte är sant sen får man en fet räkning hem! Så alla se upp för det här numret:
0498248012 om ni inte vill bli av med massa pengar o bli lurade. Det finns fler av dom nummrerna men alla börjar nästan likadant sådär."
- - - - -


Ibland har man bra tur!


Jihoo :)


Varit iväg en sväng och kollat lite födelsedagspresenter [eftersom alla i min närhet verkar vilja fylla år i oktober månad] så det finns en del att fixa med någon vecka framöver..
Men men, nu till anledningen av rubriken. Fick precis ett mail som löd;

- - - - -
"Hej,
du och en vän är varmt välkomna till en extrainsatt förhandsvisning av
Min stora feta grekiska semester på Park, Sturegatan,
söndagen den 20 september kl. 14.00.
Du står uppskriven på en lista och behöver därför inga biljetter.
Mycket nöje!
MVH
Atlantic Film och Apollo"

- - - - -

Tack tack tack! Det ska bli så kul att gå på den redan nu på söndag. Recension på denna film kommer senare när filmen är sedd :)


Till och med jag längtar


Jag måste ta och erkänna att även jag längtar efter att Twilight - new moon kommer.
Det är någonting speciellt med det bara. Har faktiskt även de böckerna uppskrivna på min lilla önskelista
bland böcker jag vill läsa.




"Min stora feta Grekiska semester"


Kollade precis in min mail och bland alla inkomna låg ett från
apollo - ett erbjudande för alla som prenumenerar på deras
nyhetbrev får nämligen tillgång till gratisbiljetter [högst fyra stycken]
till att gå redan den 22.a september på höstens kommande mest
sedda film. För tro mig det kommer den att bli.

Filmen har premiär runt om i Sverige den 25.e september
och är producerad av samma producenter som "Mamma Mia" filmen. Det kommer bli en storsuccé på höstens alla biografer. Så missa
inte att beställa biljetter, redan nu!
- Jag kan inte vänta!


"Georgia får sparken från sitt lärarjobb och tvinga försörja
sig som bussguide bland Greklands ruiner, för minst sagt
kvävande amerikanska turister. Hon är också på jakt efter
den
stora kärleken, men har precis börjat ge upp hoppet när
slumpen sammanför henne med den siste man hon hade
väntat
sig." - skrivet från en press.


 

 


Thailand



Tjingeling
Hittade en massa fina, gamla bilder från Thailand för några veckor sedan hemma hos min mor och far - när jag rotade igenom pappas dator. Jag sitter här nu och kollar på bilderna med ett stort leende på läpparna och längtar lite tillbaka.
Saknar de kritvita sandstränderna, den billiga shoppingen, de färgklada korallreven och maten. Tror att det blir en framtida resa tillbaka till Thailand trots allt.. och då med många fina bilder.






Fotorna är mestadels tagna av min far och även mig själv.



I like this feeling





Jag gillar vart detta är påvägen.


Skriver inte för att uppnå något genom att få många besökare, bli känd eller något annat [även om detta skulle vara kul] hehe.
Nej jag skriver mestadels för min egna skull och även enbart för att jag tycker det är kul, men måste erkänna att när man kollar in statistiken och den har stigit såhär pass på bara ett dygn - då blir till och med jag glad!


Så tack alla ni söta för att ni förgyllde denna dag med ett leende på mina läppar nu innan det är läggdags för lilla mig.


Natti natti





En artikel som gör mig arg..


Vilken sorts människa gör såhär?


Melissa och Jason tyckte att Cannellonin smakade konstigt.
Senare den natten dog de två syskonen i sina sängar - förgiftade av föräldrarna.


Pappan erkänner men mamman förnekar.
Det trots att man tidigare hittat ett dött spädbarn på deras balkong.
- "Jag är oskyldig. Jag älskade mina barn och skulle aldrig kunnat göra något sådant här" säger mamman..
Vilka sorts föräldrar gör något liknande? de borde inte ens kallas föräldrar!



under reklamtiden


Sitter just nu här och flödar mina tankar och känslor mitt under reklampausen till filmen "Under Toscanas sol" vilket är en mycket bättre film än vad jag kunde hoppas på. Varför är jag inte henne?

- - -

Varför gör jag inte som hon? Tar mitt pick & pack, köper en resa och drar. Börjar om mitt liv någon annanstans. Det liv jag alltid strävat efter - och som jag fortfarande gör.
Jag är för rädd, det är problemet. Jag är alldeles för rädd att lämna allt jag har i min vanliga trygga svenska vardag för att bege mig ut i det osedda och oförstådda men som jag dagligen [i både sinne och ro] inte kan sluta att längta efter.
Säg mig - när ska jag våga mig förverkla mina innersta drömmar?


Nu fortsätter filmen.

Sjuka priser


Såhär till början av höstens regndroppar och både nattens och dagens mörker kan jag inte rå för att börja drömma mig bort - bort till solens varma och sköna strålar.
--- Dessutom är jag blek som en fis!
men skäms inte för det..

Blir dock GALEN när jag tittar runt lite på olika destinationer och kommer in på hemsidan med de bästa priserna, och får ett pris av 1.095:- skrikande i ansiktet på mig.
Vad har jag gjort för fel? jag kan inte åka, men gud vad jag vill!


Vad säger ni sötnosar!
Visst låter det lockande med en resa till ett varmare land?





Schoppingsugen på lite sexiga underkläder


Blev en lång dag idag med besök och hjälp av familjen i lägenheten. Nu sitter jag äntligen här i min kära soffa igen och försöker hämta tillbaka andan efter allt "slit" idag. hehe.

By the way:

tack snälla för all hjälp pappa med allt skruvande, borrande med mera



Bild lånad från hemsidan

Hittade för övrigt en sida idag - för inte många minuter sedan eftersom mitt "shoppingsug" har trätt in i hjärtat nu igen, och jag hittade denna underbara babydollen [bilden ovan] vilket jag är lite sugen på att beställa hem.
Vad säger ni.. är den någonting att satsa på? eller är den för sexig för mig..



Dagens bild



Hittade precis ett väldigt gammalt kollage som jag hade fått av en dear vän för många år sedan. Man ser verkligen att det är jag men gud så liten jag ser ut (det är jag väl också i och för sig) men iallafall. hehe


Hur många kan ana att jag faktiskt är helsvensk?
ja ni hörde - jag har inget som helst ursprung från något annat land än Sverige men så att jag önskar jag faktiskt hade det! - min kärlek till Grekland har växt med åren av allt åkande.

 

 


För mycket känslor just nu..


Sitter här och lyssnar på lite låtar.. jag får kalla kårar längs hela ryggraden. Det var som igår
du satt här brevid mig. Saknar dig så mycket A - så himla mycket.



Lene Marlin - a place nearby


Jag minns så väl ditt leende och ditt skratt - det kunde tränga igenom den mörkaste själen. Du var den på jorden som spred glädje, ro och kärlek. Du ville alltid alla väl och jag vet att du inte hade velat se oss med rinnande tårar längs kinderna - förlåt, men jag kan inte hjälpa det.
Alla känslor svamlar över mig och alla minnen börjar spelas upp i mitt huvud..



I can't stop loving you
(jag kan inte sluta älska dig)


Jag låter namnet på låten säga allt ♥

 

 


Trillade ner en trevlig överraskning i brevlådan


För inte alls länge sedan - bara några dagar sen så skickade jag efter egendesignade flyttkort och nu trillade de precis innanför dörren här hemma :) måste säga att de blev riktigt snygga så nu har jag att köra ett litet tag framöver - nämligen skriva en liten kommentar på baksidan + adress och skicka iväg till de närmsta.

Så vem vet - kaske det trillar in ett snyggt litet flyttkort i din brevlåda inom en snar framtid ;)




Känner att för de pris jag fick ge för dessa 40st för enbart 39,20kr (då frakten är på 39,00kr och enbart 20öre för korten) så måste jag göra lite reklam för denna sida.

De har otroliga priser och du kan dessutom designa dina egna kort, kollage, muggar med mera -
så gå in på snapfish och förgylla din vägg eller dina vänner med lite roliga bilder!



Detta har hänt..


.. under sommaren år tvåtusennio

• har haft en underbar vecka på Rhodos när jag åkte dit igen
• varit på stranden ca 5 gånger - utan att bada, det var för kallt
• letat efter ett jobb i närheten, orkar inte åka långa sträckor
• förlorat min käraste morfar
• varit på begravning
• flyttat till en midre lägenhet i ett lugnare område
• skaffat mig ett akvarium med söta små fiskar
• träffat de bästa så mycket jag kunnat
• tappat kontakten med en närstående vän
• tappat respekten för en annan
• varit både ledsen, glad, besviken och lycklig
• börjat spara ihop pengar till en lång vistelse i Grekland - en vacker dag..


- som ni märker har det hänt en del och förutom att jag miste min morfar och hans begravning
var riktigt jobbig så har denna sommaren varit helt okej.




Måndag



Fotograf: jag


Igår
var jag den mest slappa människa på denna planet tror jag. satt mest hemma hela dagen och bara tog det lugnt framför tv.n med mitt broderi i knät. var dock iväg någon timma och köpte lite saker till den nya lägenheten och hade även besök av en man som köpte min fåtölj. Det finns en del som inte fåt plats eller passar in som måste bort.


Idag

det var tänkt i mitt lilla huvud att jag skulle baka hela dagen idag - både bröd och lite smått & gott men då det saknas en massa ingredienser får jag vänta tills bilen är hemma igen så jag kan åka och handla. imorgon väntar en heldag i köket och mjöl i hela mitt ansikte :) så vad har jag gjort hela dagen.. har faktiskt varit duktig och städat hela lägenheten. med det menas plockat undan allt skräp, dammat och torkat alla hyllor/speglar med mera, tagit disken samt dammsugit och moppat golvet. jag känner mig så duktig just nu så belönar mig själv med en stund framför datorn.


Ikväll
det återstår som sagt att åka och handla en del och kanske kliar det fortfarnade lite för mycket i mina fingrar för att vänta tills imorgon med bakandet, det lär vi märka. annars står inte mycket på schemat mer än att laga en god mysig thailändsk middag till min sötnos.


Alien + fairy + mermaid = den nya världen?


När man ser inslagen nedan börjar man faktiskt fundera på om det finns annat liv än vad vi vet..
kanske till och med på andra planeter?!



Vad tror ni? finns det liv på annan planet eller är det bara spekulationer?


En lång dag = ett långt inlägg


Efter en lång vecka sedan förra lördagen sitter jag här nu med fötterna uppe på bordet, en chipspåse brevid mig och myskläderna är på :)


Flytten började som sagt förra lördagen och sedan dess har det varit mycket pyssel och strul hela veckan, men nu börjar det bli ordning på lägenheten tack vare mamma och pappa som varit här i 9 timmar idag och hjälpt oss få upp både det ena och det andra.

Dagens "att-göra-lista":
Sovrum
gardinerna [bara omtagen som skall fixas till]
spegel
hylla
krokar
"natthyggsbord"
solfjäder


Vardagsrum
• gardiner
tavla
hyllor ovanför tv:n
• spegel
högtalarna
• hyllor till "kontorshörnan"

fixas lite med akvariet också. Har idag fått ner sand/grus, en stock, några dekorationsstjärnor och fyllt upp det med vatten. Nu saknas bara mina kära fiskar och lite småprylar :)

Dessa små skönheter hittar snart ett nytt hem - i mitt akvarium!

bilderna är tagna från google.se


Toalett
duschstång & draperi
hylla ovanför toaletten
krokar [2st av dem som måste köpas nya skruvar till bara]
spegelskåp
duschstång
handdukshängare


Kök & matsal
gardiner
• vinställ


Hall
spegel
hatthylla


Som ni ser så blev det mesta gjort idag, finns dock några små punkter kvar att göra [på grund av olika anledningar] men de skall tas nästa helg.
Har även nu precis beställt egendesignade flyttkort, så kanske det troppar in ett vykort i din brevlåda den kommande tiden ;)
bilder på lägenheten kommer när lägenheten är helt i ordning.


ett litet tjuvkik på flyttkortet ;)


About me





Namn:
Michaela Larsson
Född: 20 januari 1989
Bor: i Södertälje, några mil söder om Stockholm
Hårfärg: brun/svart
Ögonfärg: melerade
Längd: 173 centimeter
Sysselsättning: jobbar så fort jag kan, annars är jag just nu en liten dagdrömmare.
På min fritid: tar jag gärna min kamera och beger mig ut i världens alla hörn för att hitta inspiration till mitt största intresse; nämligen fotografering. Fika, inreda, vara med vänner och resa är även några saker som gör mig på ett bra humör.
I framtiden: har jag tänkt att jag skulle flytta till Grekland och leva det liv som jag alltid har drömt om. Ett litet enplanshus med en öppen planlösning precis vid vattnet där solgången går ner över stranden varje kväll, och där jag skall tillbringa mina lediga stunder tillsammans med min livskamrat och mina barn. Helst jobbat jag inom turistbranchen och gläds åt mitt arbete.


* * *


Mina favoriter
Resmål: Grekland ♥
Film: Beck [alla olika] & Twilight
Bok: Twilight - om jag kunde drömma
Färg: Svart och röd
Affär: Laura har fina klänningar. annars gillar jag att blanda från hm, gina tricot med mera
Märke: Prada är favoriten
Klädesplagg: Långa linnen och leggins
Måltid: Sallader i alla dess sorter



Kommer sakna

 

 

Fotograf: Jerry  | Modell: Jag & Therese


Sommar.
Sol. bad. vatten. brunbrända ben. grekland. vänner. fest. vågor. blommor. klänning. familj. grillning. gräsfläckar. solnedgång. svett. göteborg. solglasögon.  jordgubbar med grädde. promenader. skratt. festivaler. skåne. lycka. solblekt hår. skugga under träden. no makeup. flipflop. smycken. flygplan. simma i varmt vatten. fräknar. sommarregn. godis.

och nu är den redan påväg mot sitt slut..


RSS 2.0