Middag


Idag ska jag bjuda J på middag när han kommer hem från jobbet. Igår fick han köttfärsfylldpaprika med dippsås. Idag skall han få mina hemlagade piroger med grekisk sallad :]


Recept
[blir ca 6-8 st piroger och sallad brevid]

Degen:
½ paket jäst
80g margarin
2 st äggvitor [spara gulan till senare]
2½-3dl mjölk
2 krm salt
5½ - 6dl vetemjöl [för en lite nyttigare deg använd fullkornsmjöl, grahamsmjöl eller liknande]

Fyllning:
300g köttfärs
25g skivade champinjoner
50g matpure
25g bambuskott
3-4dl ångade wokgrönsaker
4-5dl ris
kryddor [jag hade lite köttfärskrydda, vitlökspulver, salt och peppar]

Sallad:
1st grön paprika
200g fetaost
15 - 20st svarta oliver
2-300g gurka
½ rödlök
2-3 tomater
oregano


Till fyllningen av pirogerna kan du använda dig av det du vill ha. Ta lite av varje du har i skafferiet och kylen bara. Det samma gäller salladen. Finns inget som hindrar ens fantasi att flöda.



Smält margarinet, tillsätt mjölken till fingervarm temperatur. Smula ner jästen och rör ut den i spadet. Tillsätt nu salt, äggvitorna och mjölet. Knåda till en del och låt sedan jäsa i ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 225grader medans de jäser.

Under jästiden, gör klart fyllningen.
Koka riset samt ångkoka grönsakerna. Medans detta görs bryn köttfärsen. Tillsätt sedan de skivade champinjonerna och bambuskotten. Krydda blandningen med det du föredrar. Häll i matpuren och låt koka upp någon minut. Blanda sedan i de grovhackade grönsakerna och riset.

När degen har jäst klart. Dela upp den i 6-8st delar och kavla ut den så de är ca 15cm i diameter. Lägg i lagom stora portioner av köttblandningen på mitten av degen och toppa eventuellt med lite ost. Vik sedan över degen och skär bort överflödig deg. Stäng igen pirogen genom att platta till kanterna med en gaffel.
Pensla på äggula och krydda med exempelvis oregano och kummin. Lägg dem på en plåt och in i ugnen i ca 13-15 minuter.

Under tillagningstiden i ugnen, gör klart salladen.
Hacka paprikan i störra strimlor, likaså gurkan. Skär tomaterna i mindra klyftor och skär rödlöken grovt. Lägg allt i en skål och tillsätt oliverna samt smula ner stora delar av fetaosten. Krydda med oregano.


KLART!
Ät och njut av en god middag.



Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

OM BILDER OCH PHOTOSHOP
- Jag använder mig utav photoshop 7.0, picasa samt paint när jag redigerar mina bilder.
- Lite angående bloggdesign har jag lärt mig, och jag lär mig allt mer eftersom. Svarar gärna på era frågor, ett annat alternativ är att besöka designadinblogg.se som har många bra förklaringar på bloggdesign
- Angående photoshop frågor så svarar jag ej på dessa då det oftast är lite komplicerat att förklara.
google.se finns däremot svar på de flesta frågorna

MIN ÄLSKLING
- Jag fotar med min Nikon D60. Mer information om den kommer mer tiden
- Vill ni ha tips på bra systemkameror skulle jag gå till en fotoaffär eller andra ställen som säljer dessa.
Det är omöjligt för mig att veta vad som passar just dig. I affärerna kan de dessutom svara på alla dina frågor

TACK SÖTA NI..
..för att ni respekterar detta och kommentera nu trots ovanstående. Era åsikter betyder mycket för mig :)


Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Din mail: (visas bara för mig)

Har du också en blogg/hemsida?:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0