Sommarmat

Fick precis ett mail av min far med ett recept på smörgåstårta.

 

Varje sommar som kommer så är jag den i familjen som är väldigt flitig på att ställa mig och göra en stor smårgåstårta till hela familjen. Detta år känner jag dock inte av att det faktiskt snart redan är juni .. helt sinnersjukt.

 

Blev dock påmind av pappa nu så inom en snar framtid är det dags för mig att åka till affären, köpa mina små hemliga ingredienser och sedan ställa mig i köket och göra en stor god smörgåstårta till hela familjen ♥ me love it!

Finns dock mycket annan god och varierande "michaela sommarmat" som jag nu tänkte dela med mig lite av ^^ så här kommer nu några sommarmats tips till er.



Auberginer
- Något som är så himla fruktansvärt gott är att skiva auberginer antingen på längden eller bredden i skivor och sedan grilla dessa. Glöm inte salta - men dock inte mycket. Kan lätt bli för salt.


Grillat
- Finns nog ingen människa som inte förknippar sommaren med grillat. Se till att grilla det ni tycker om. Kyckling, fläskfilé, oxkött, korv - ja det ni vill ha. Till detta är det väldigt gott att äta en grekisk/italiensk sallad och bulgur eller råstekt potatis. Tzatziki fungerar även till all sorts kött.


Kycklingsallad
- ett mycket god och lite svalkande måltid under sommarmånaderna. Istället för att göra en vanlig orginell kycklingsallad. Tillsätt lite soltorkade tomater, fetaost och zucchini. Även lite äppelbitar för salladen mer saftig och smakrik.


Sandwich
- Subway har mycket goda och nyttiga sandwichar. Om du dock vill göra din egen hemma tänk på att ta ett mörkare bröd [håller mättnadskänslan längre] och mina tips på att ha i är: sallad, tomar, gurka, kalkon, stekt bacon, rödlök, saltgurka och vinegrettedressing.


Taco
- En lätt måltid som nästan alla tycker om. Ett godare sätt att äta detta på är att istället för chips/skal eller mjukt bröd ta ett salladsblad och "packa" in alla grönsaker i - som ett litet knyte. Är väldigt gott att även ta bort köttfärsen och istället använda sig av bulgur eller coscos. En god dressing till detta skulle vara en kall sweet chili sås.


Smörgåstårta
- Finns hundratals olika recept på smörgåstårtor. Jag brukar utgå från ett klassiskt recept och sedan göra det med en liten egen twist. Någonting jag alltid använder är coctailfrukt. Detta gör smörgåstårtan mycket saftigare och ätbar. Är även mycket gott att använda en del kokta ägg i.

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

OM BILDER OCH PHOTOSHOP
- Jag använder mig utav photoshop 7.0, picasa samt paint när jag redigerar mina bilder.
- Lite angående bloggdesign har jag lärt mig, och jag lär mig allt mer eftersom. Svarar gärna på era frågor, ett annat alternativ är att besöka designadinblogg.se som har många bra förklaringar på bloggdesign
- Angående photoshop frågor så svarar jag ej på dessa då det oftast är lite komplicerat att förklara.
google.se finns däremot svar på de flesta frågorna

MIN ÄLSKLING
- Jag fotar med min Nikon D60. Mer information om den kommer mer tiden
- Vill ni ha tips på bra systemkameror skulle jag gå till en fotoaffär eller andra ställen som säljer dessa.
Det är omöjligt för mig att veta vad som passar just dig. I affärerna kan de dessutom svara på alla dina frågor

TACK SÖTA NI..
..för att ni respekterar detta och kommentera nu trots ovanstående. Era åsikter betyder mycket för mig :)


Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Din mail: (visas bara för mig)

Har du också en blogg/hemsida?:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0