Limpor

Kunde inte hålla fingrarna i styr längre, så trots min onda mage och hals så ställde jag mig och började baka några goda och nyttiga limpor
- ni anar inte hur mycket man äter när man är gravid ^^ dock har jag svårt att äta mycket på en och samma gång så jag äter mindre portioner var 3.e timma..





Recept [för er som vill testa på detta själva]

½ paket jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk olja
2 dl havregryn
1 dl krossade linfrön
10 dl vetemjöl [varav 5 dl grahamsmjöl]


• rör ut jästen i lite av det kalla vattnet.
• tillsätt resten av vattnet, salt, olja, havregryn och linfrön. Rör om och låt svälla i ca 15 min.
• tillsätt vetemjölet men spara ca 1 dl till utbakning. Arbeta degen ca 5 min i maskin. Strö över lite vetemjöl och låt jäsa under duk i ca 1 timma.
• ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resten av mjölet.
• dela degen i två delar format till runda eller ovala brödbitar. Lägg bröden på en bankpappers klädd plåt. Låt jäsa i ca 30 min. Skåra bröden med en vass kniv. Mjöla ev ytan och grädda sedan brödet ca 25 minuter i nedre delen av ugnen på 225grader. Lägg bröden på galler för att kallna utan bakduk.





Nu är jag ännu mer sugen på att få stoppa i mig några nybakade skivor av detta bröd med lite smör på tillsammans med en stor kopp varmt te. Men först måste jag vänta till 17.30 nu för att baka ut degen..
Beräknar vara klar vid ca halv-kvart i sju.

Med andra ord blir det nybakat bröd till veckans Gossip girl avsnitt vid sju ♥

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

OM BILDER OCH PHOTOSHOP
- Jag använder mig utav photoshop 7.0, picasa samt paint när jag redigerar mina bilder.
- Lite angående bloggdesign har jag lärt mig, och jag lär mig allt mer eftersom. Svarar gärna på era frågor, ett annat alternativ är att besöka designadinblogg.se som har många bra förklaringar på bloggdesign
- Angående photoshop frågor så svarar jag ej på dessa då det oftast är lite komplicerat att förklara.
google.se finns däremot svar på de flesta frågorna

MIN ÄLSKLING
- Jag fotar med min Nikon D60. Mer information om den kommer mer tiden
- Vill ni ha tips på bra systemkameror skulle jag gå till en fotoaffär eller andra ställen som säljer dessa.
Det är omöjligt för mig att veta vad som passar just dig. I affärerna kan de dessutom svara på alla dina frågor

TACK SÖTA NI..
..för att ni respekterar detta och kommentera nu trots ovanstående. Era åsikter betyder mycket för mig :)


Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Din mail: (visas bara för mig)

Har du också en blogg/hemsida?:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0